Społecznościowe media – potencjalny czynnik ryzyka depresji wśród młodzieży?

W społeczeństwie panuje powszechne przekonanie, że przyczyną rosnącej liczby przypadków depresji wśród młodszych pokoleń jest coraz bardziej wszechobecne korzystanie z mediów społecznościowych. Czy jednak faktycznie jest to takie jednoznaczne?

Znane są słowa prof. Janis Whitlock z Uniwersytetu Cornella, które doskonale oddają obecną percepcję mediów społecznościowych: „Jeśli chcieliśmy stworzyć środowisko do masowej produkcji osób bez poczucia sensu i celu, to nam się udało”. Coraz częściej podkreśla się, że długotrwałe zanurzenie w świecie social mediów może prowadzić do różnych problemów psychicznych.

Nieustanne porównywanie swojego życia z idealizowanymi obrazami prezentowanymi przez innych użytkowników, w szczególności na Instagramie, może prowadzić do poczucia samotności, alienacji i zmęczenia nadmiarem informacji. Może wywołać frustrację oraz obniżenie samooceny, a nawet wpływać na negatywne postrzeganie przyszłości.