Pieczołowicie wyselekcjonowane zasady asertywnego postępowania w środowisku pracy – nieocenione korzyści niespodziewanie wpłyną na Twoje zyski

Asertywność jest kluczem do sukcesu zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Kiedy postępujemy asertywnie w miejscu pracy, jesteśmy mniej podatni na wystąpienie konfliktów, zjawisko wypalenia zawodowego czy frustrację wynikającą z niespełnienia zawodowego. Asertywny pracownik potrafi skutecznie wyznaczać granice i adekwatnie reagować, kiedy ktoś te granice narusza. Bez poczucia winy potrafi odmówić. Nie odczuwa presji, by zaspokajać potrzeby innych. Z pewnością i bez zażenowania wyraża swoje przemyślenia, mając świadomość, że nie obraża innych swoimi słowami. Agresja słowna nie ma tu miejsca.

Asertywność jest niezwykle wartościowym atutem w pracy. Dzięki niej łatwiej odnaleźć radość w wykonywanych obowiązkach, a powrót do domu po dniu pracy nie jest obciążony zmęczeniem czy frustracją. Taki sposób postępowania sprzyja harmonijnemu podziałowi pomiędzy pracą a życiem prywatnym.

Asertywny pracownik osiąga:

  • autorytet i zaufanie,
  • poprawę organizacji pracy,
  • większy komfort i spokój,
  • lepsze relacje z zespołem,
  • większe zadowolenie z pracy,
  • mniejszą szansę na wystąpienie wypalenia zawodowego.

Pięć kluczowych zasad asertywnej postawy zawodowej:

  1. Jasne i bezpośrednie wyrażanie swoich potrzeb i poglądów, przy jednoczesnym respektowaniu opinii innych osób: „Chciałbym poprosić o dodatkowe wsparcie w realizacji tego projektu, ponieważ mam dużo obowiązków”.
  2. Odmawianie bez poczucia winy czy strachu przed reakcją innych: „Przepraszam, ale nie mogę wziąć udziału w dodatkowym projekcie, ponieważ mam już pełne obłożenie i ledwo wyrabiam się ze swoimi obowiązkami”.
  3. Akceptowanie konstruktywnej krytyki i otwarte wyrażanie swoich przemyśleń: „Dziękuję za twoją opinię, postaram się wziąć ją pod uwagę i popracować nad poprawą mojej pracy”.
  4. Zdecydowane określenie i wyrażanie swoich granic, ale jednocześnie z szacunkiem dla innych: „Proszę o zrozumienie, że po godzinach pracy nie jestem dostępny/a, chcę mieć czas dla siebie i swojej rodziny”.
  5. Utrzymanie równowagi między własnymi potrzebami a potrzebami innych osób, umiejętność dbania siebie i współpracowników, bez nadmiernego poświęcania się: „Chętnie pomogę w realizacji tego zadania, ale proszę o wsparcie w zrealizowaniu moich zadań”.

Należy reagować asertywnie, kiedy inni:

  • dodają nam obowiązków, choć osoby na podobnym stanowisku mają tyle samo co my, tyle że my się z wszystkim wyrabiamy (a inni nie),
  • przypisują sobie nasze zasługi,
  • wykorzystują naszą uprzejmość i chcą, byśmy ich w czymś wyręczali, kierując się swoją wygodą.