Nowe podejście do finansów osobistych: od cichego luksusu do głośnego budżetowania

Rozpoczęło się wszystko od dowcipu na TikToku dotyczącego przyjaźni i nadmiernych wydatków. Lukas Battle, komik i pisarz, ogłosił koniec ery „cichego luksusu” na rzecz „głośnego budżetowania”. Tym samym zapoczątkował nową modę finansową wśród młodego pokolenia.

Filmik Battle’a na TikToku, w którym autor sugeruje, że w ramach „głośnego budżetowania” powinniśmy odmówić spotkania z przyjacielem, tłumacząc mu, że „Nie chcę trwonić pieniędzy na paliwo, aby przyjechać do ciebie i przez trzy godziny słuchać o twojej byłej”, już został wyświetlony ponad 1,5 miliona razy. Ten post zyskał ogromną popularność, co prawdopodobnie pomogło w promocji idei zarządzania finansami osobistymi.

W świecie online, gdzie luksus i bogactwo są na każdym kroku, a dla większości ludzi niedostępne, „głośne budżetowanie” daje społeczną zgoda na rozmowy o redukcji wydatków. Odmienia to podejście z poprzedniego roku, kiedy to na mediach społecznościowych zapanował trend „cichego luksusu”. Jego zwolennicy unikali noszenia ubrań i akcesoriów z logotypami znanych marek modowych, uważając ostentacyjne pokazywanie swojego bogactwa za coś nieodpowiedniego.

W rozmowie z CNN Battle wyjaśnił, że głośne budżetowanie to nowa metoda na przełamanie tabu dotyczącego rozmów o pieniądzach. Zwłaszcza dla tych, którzy nie mają możliwości lub nie chcą ponosić dodatkowych kosztów. „Posiadanie niezależności finansowej oraz pewność siebie i przejrzystość w zakresie swojej sytuacji finansowej może być równie pociągające, jak zbyt mocne naciąganie jej poprzez próby zakupu tych wszystkich drogich przedmiotów.”- twierdzi Battle.

Pokolenie Z i milenialsi są najbardziej aktywni w korzystaniu z mediów społecznościowych. W momencie wybuchu pandemii rozpoczynali swoje kariery zawodowe lub dopiero je rozwijali. Trudniejsze wejście w dorosłe życie finansowe sprawiło, że zgromadzili mniej oszczędności niż pokolenia przed nimi. Czują to szczególnie mocno przez wysoką inflację, rosnące koszty mieszkania, a wiele osób walczy ze spłatą kredytów studenckich.

Te gospodarcze problemy i ograniczone środki finansowe zmusiły młodych dorosłych do poszukiwania porad finansowych. Dla pokolenia Z i milenialsów media społecznościowe są głównym źródłem informacji. Tam też najczęściej szukają treści, które ich interesują. To prawdopodobnie przyczyniło się do rosnącej popularności FinToka, czyli społeczności użytkowników dzielących się poradami finansowymi.

Rozwój FinToka może pomóc młodszym pokoleniom nadrobić braki w edukacji finansowej. Jednak warto zawsze zachować ostrożność podczas korzystania z porad z mediów społecznościowych i sprawdzać umieszczone tam informacje z innymi wiarygodnymi źródłami.